29 oplandskonsulenter tilbyder gratis rådgivning

18-08-2017
Rundt i Danmark er 29 oplandskonsulenter nu klar til at rykke ud til landmænd, som overvejer at bygge et minivådområde, deltage i et vådområdeprojekt eller plante skov. Såvel rådgivning som udgifter til etablering er gratis for landmændene.
1Share

Som en del af landbrugspakken, hvor landbruget slap af med undergødskningen, skal landbruget frem til 2021 reducere udledningen af kvælstof med 6.900 t.
En del af reduktionen kan ske ved, at landmænd etablerer virkemidler, som har effekt, ikke bare på egen jord, men for et vandopland. Staten og EU betaler netop nu for, at landmændene etablerer de såkaldte frivillige målrettede virkemidler, som omfatter minivådområder, vådområder og plantet skov.

Frivillige målrettede virkemidler er en ny måde at tænke på. Det handler ikke bare om ens egen bedrift, men det vandopland ejendommen ligger i. Derfor er der behov for, at oplandskonsulenterne vejleder de enkelte landmænd, koordinerer indsatsen og sikrer, at de tiltag landmændene iværksætter har en effekt, der batter noget.

Vigtigt at komme igang nu
Oplandskonsulenterne er alle erfarne rådgivere med kendskab til landbruget. De kan hjælpe landmændene med at vælge den indsats og den placering, som giver bedst mening i det enkelte vandopland. De hjælper med at søge tilskud hjem til minivådområder, etablerer kontakt mellem landmænd inden for et vandopland og følger projekterne til dørs.

Det er meget vigtigt, at landmændene kommer i gang nu. Jo mere vi får reduceret udledningen af kvælstof med de frivillige målrettede virkemidler, jo mindre bliver behovet for den målrettede regulering, som forventeligt bliver tiltag i markerne, f.eks. flere efterafgrøde, nedsatte gødningsmængder eller braklægning.

På hjemmesiden www.oplandskonsulenterne.dk kan du læse mere om f.eks. placering af minivådområder, etablering af vådområder og skovrejsning. Her finder du også kontaktoplysninger til oplandskonsulenterne. Du vælger selv hvilken oplandskonsulent i din region, du vil kontakte.

På miljøministeriets miljøGIS kan du tjekke, om dine arealer ligger i et egnet område, hvor der kan søges tilskud til etablering i 2018 eller om det ligger i et potentielt egnet område. I venstre kolonne skal du trykke "minivådområde" til. Dernæst skal du tænde temaet "udpegningskort for minivådområder". Hvis dit drænopland ligger i et mørkegrønt område, er det et egnet område.