Tag med på landet - og få halm i håret

27-08-2019
Oplev økogrise, køer, store traktorer eller bare kom og smag på landbruget og få lidt halm i håret, søndag d. 15. september kl. 10-16.

Den tredje søndag i september inviterer landmænd over hele Danmark til Åbent Landbrug, hvor børn og voksne har mulighed for at komme helt tæt på dyrene, møde landmanden, få smagsprøver og opleve det moderne landbrug.

I Lyby inviterer to bedrifter til en fælles folkefest og inviterer indenfor til et unikt indblik i livet og produktionen på landet.

På Mariesminde Landbrug har Sanne og Kristian en gård med økologiske slagtegrise. De er 9. generation og overtog landbruget efter Kristians forældre i 2016. Gården med økogrise er én af flere gårde, som hører under Mariesminde Landbrug. Sanne og Kristian bor selv på hovedgården sammen med deres søn. Udover grisene, dyrkes der 700 ha med korn, raps, græsfrø og spinat.

På Stensegaard bor Jette og Jesper sammen med deres tre børn. De er 2. generation på gården, som de overtog i 1996. I stalden har de 200 malkekøer og dyrker 200 ha jord med græs, majs og korn.

Åbent Landbrug er for hele familien, og i løbet af dagen, vil der være forskellige spændende aktiviteter og smagsprøver på begge gårde fra bl.a. Arla, Tican og Salling Grovvarer. Derudover vil der være mulighed for at købe en kop kaffe og lidt ekstra til at stille sulten. Af aktiviteter er der bl.a. en majslabyrint, pedaltraktorer, halmlegeplads, hoppekøer, korncontainer, store maskiner, og derudover kan man opleve kalvene blive fodret og finde ud af, hvad en gris æder. Kl. 11.00 og 13.00 vil der være ”Klimatopmøde”, hvor man kan høre om de klimatiltag, som man gør sig på de to gårde.

Det er ikke hver dag, at man får muligheden for at se og klappe en gris. Men hos Kristian er der til Åbent Landbrug alletiders mulighed for at opleve grisene og evt. blive fotograferet med en gris.

”Vi glæder os til at slå dørene op, og håber at rigtig mange har lyst til at besøge os,” fortæller Kristian og fortsætter: ”og så håber vi, at Åbent Landbrug er medvirkende til at give danskerne en større forståelse for det moderne danske landbrug og øget indsigt i landbrugets vilkår. Her er alle tiders mulighed for med egne øjne at se, hvor dyrene bor, og hvor maden kommer fra.”

”Vi vil jo gerne, at danskerne er lige så stolte over landbruget og vore produkter, som vi landmænd er, ” tilføjer Jesper og forklarer, at mange forbrugere måske slet ikke er klar over, at landmænd ud over at producere næringsrige fødevarer af høj kvalitet også bidrager til at beskytte miljøet og hjælpe med at løse problemer i forhold til natur og miljø. Derfor vil Kristian og jeg til Åbent Landbrug også fortælle om de klimatiltag, som vi gør os på vore gårde.

Arrangementet er gratis, så her er alle tiders mulighed for at se, hvordan dyrene lever på landet, og finde ud af hvor kødet og mælken kommer fra. Der bliver rig lejlighed til at udfordre sanserne, kigge, klappe og spørge – og så er det for hele familien.

Besøgende kan parkere bilen ved Intrupvej 2, hvorefter der vil være traktortur over marken mellem de to gårde.